Bolletje bolletje

Op Citromobile had ik een set van vier nieuwe veerbollen gekocht. De veerbollen van mijn Xantia waren onderhand wel weer aan een vulbeurt toe, en bovendien zijn het 'normale' bollen in plaats van de zachter dempende veerbollen die op een ouder type Xantia als de rode horen. Gisteren bij het sleutelhok de achterkant op oprijbokken gezet en maar eens aan de slag gegaan.


Ze zaten aardig vast, maar niet onbenullig, wat werk met vuistje en beitel deed de truuk. Alleen bleek de nieuwe bol linksachter LHM te lekken na montage. Snel de motor uit, drukloos maken en de bol er af draaien. Echter toen de bol loskwam kreeg ik een fijne LHM-douche. De auto was nog niet omhoog gekomen, dus geen gekkigheden, en gelukkig had ik m'n gezicht net op tijd afgewend... Afijn, óf het rubbertje zat niet goed, óf een braampje op het randje zat dwars, maar toen die weg was gevijld en de bol opnieuw was gemonteerd was de boel dicht. Ontlastschroef dicht, auto omhoog, LHM afvullen en klaar! En dat veert toch weer heerlijk zeg! Ik ben er heel erg blij mee!

Ook bleek er een lampje van het kachelpaneel stuk, en als ik ergens niet tegen kan is als er iets opzit wat niet werkt. Natuurlijk heb ik wel gelijk beide lampjes vervangen, anders mag ik binnenkort weer aan de bak. Wel prijzige lampjes, ik was bij de automaterialenzaak €8,50 kwijt voor twee lullige lampjes!


Maar gelukkig doen ze het nu allebei weer.

Onlangs werd er op Marktplaats in Zeeuws-Vlaanderen een katalysator van een Xantia 1.6 aangeboden. In zeer goede staat, nog maar 57.000 kilometer oud! Alles roestvrij, flenzen heel, hitteschild er nog op, en voor een hele redelijke prijs. En de kat van een 1.6 is identiek aan die van de 1.8 zoals ik die heb. Gelukkig was een vriend van me zo aardig om hem voor mij op te halen, waarvoor mijn dank.


Die gaat er ergens deze zomer ook maar eens onder, van mijn kat is de flens aardig gammel aan het worden, het ding is ook alweer bijna 300.000 kilometer oud.

Een tijdje geleden kwam ik ook een Rouge Furio sloper in de regio op het spoor via Marktplaats. Niet al te strak meer, natuurlijk met een vale achterklep, maar de achterbumper was nog redelijk netjes en heel. Mijn bumper heeft al sinds ik hem heb een dikke scheur in het rode deel aan de achterkant.


Ergens de komende tijd zal ik de bumper maar eens netjes maken en monteren. Nu nog een keer een nette chroomstrip zien op te scharrelen, want die er op zit is niks meer, en de mijne is ook niet helemaal top meer. En ja, de parkeersensoren blijven!

Ohja, had ik al gezegd dat de rooie nu zo heerlijk veert?

Permalink

2 Reacties op Bolletje bolletje

  1. Hey Jochem! Leuk stukje weer! Mooi dat ie weer zo fijn veert. Wát een leuke auto! Mijn dashboardverlichting (instrumenten en verwarmingspaneel) is ook aan vervanging toe. Heb je nog eens tijd?

  2. Hee Anne-Frank, leuk je weer eens te spreken! Wat rij je tegenwoordig?

Laat een reactie achter

Alle rechten voorbehouden 2008-2014 J. Veenstra. Mogelijk gemaakt door Blogger.